Op onze school krijgen kinderen de tijd en ruimte om te groeien. Wij zetten in op de ontwikkeling van heel het kind. Wij helpen kinderen zichzelf te ontdekken en te ontwikkelen zodat zij evenwichtige en gelukkige kinderen worden die volop in het leven staan. Samen staan we voor betekenisvol leren, van en met elkaar. Zo stap je vandaag, maar ook in de toekomst met vertrouwen de wereld in.
Daltononderwijs
Wij zijn een daltonschool. Dalton staat voor onderwijs dat met zijn tijd mee gaat en daarbij het ontdekkende en ondernemende kind als uitgangspunt heeft. Onderwijs waar kinderen en leerkrachten plezier aan beleven. Is daltononderwijs één en al 'vrijheid blijheid'? Zeker niet, op onze school werken we samen aan:
- verantwoordelijkheid leren nemen voor jezelf, de ander én je omgeving;
- zelfstandig taken volbrengen op een manier die bij je past;
- leren hulp te vragen en te geven;
- en reflecteren op 'product en proces’: ben ik effectief bezig?
Van onze leerkrachten vragen we ál hun kennis en kunde in te zetten. De kinderen spelen hierin een belangrijke rol en de daltonkernwaarden houden ons bij de les. Lees hier meer over daltononderwijs: www.dalton.nl.
Onderwijs in units
Met ingang van 2020 werken wij als school in units. Er zijn 4 units en iedere unit wordt ondersteund door een onderwijsteam. Binnen elke unit zijn de kinderen verdeelt over 3 coachgroepen. De kinderen starten iedere dag in de eigen coachgroep. De leerkracht, die daar de rol van coach heeft, is het aanspreekpunt voor de kinderen en ouders. Na de start van de dag spelen en werken de kinderen in de hele unit en heeft de leerkracht de rol van vakleerkracht. Naast de kernvakken verzorgen de leerkrachten in de unit samen de wereldoriënterende en creatieve vakken, vanuit een thema.
Wij kiezen voor het werken in units omdat:
- we beter tegemoet kunnen komen aan de verschillende onderwijsbehoeften van kinderen;
- de kwaliteit van de instructies beter is wanneer leerkrachten zich specialiseren in een aantal vakgebieden;
- door de intensieve samenwerking tussen leerkrachten de doorgaande lijn beter gevormd en gevolgd kan worden;
- kinderen zich bewuster worden van hun eigen leerproces, daardoor hebben zij meer zicht op hun eigen leer/ontwikkelpunten en leren steeds zelfstandiger keuzes te maken.
De leerlingen uit unit 7-8 hebben verschillende vlogs gemaakt om ouders en kinderen te informeren. Bekijk ze hier:
Kanjer
Op ons IKC werken we met de Kanjertraining. Ouders en kinderen willen graag een veilige school, waar kinderen zichzelf kunnen zijn, zonder gepest of uitgelachen te worden. De Kanjertraining geeft handvatten voor sociale situaties. De regels die daarbij centraal staan zijn:
- we vertrouwen elkaar
- we helpen elkaar
- we werken samen
- we hebben plezier
- we doen mee
We doen allemaal, leerlingen, leerkrachten en ouders, ons best om respectvol met elkaar om te gaan. Als het even mis gaat spreken we elkaar daar rustig op aan, en vertrouwen er op dat de ander het niet slecht heeft bedoeld.
Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de website www.kanjertraining.nl.